Fortsättning - Löpning



När man kommit igång lite med löpningen så kan det vara bra att variera sin träning lite.

Dels för att det blir roligare, sen för att kroppen behöver mångsidig träning för att kunna tillgodose sig så mycket som möjligt av ditt löppass.

Det man kan börja med är ju att köra lite fartlek. Det innebär att man tar sikte på till exempel en lyktstolpe eller ett träd och springer fort fram till "målet" och då återupptar man sitt vanliga tempo igen, och sen tar man sikte på något nytt och så fortsätter man så genom passet.

Ger en intervallträning som inte är så monotom som det kan vara. Utan man bestämmer själv hur långt det ska vara till målet och man kan utmana sig själv.

Och självklart så kan man ju ha lite roligare löparskor när man kör fartlek! Själv har jag nog
Saucony Type A2 helst.
Nackdelen är ju att de slits ut så fort. Kanske snart dags för ett par nya!




Musik är viktigt, iaf för mig när jag kör fartlek.
Inte nödvändigtvis något med ös i.
Något som funkar för mig är Aqualung (Spotify)
Riktigt bra om man gillar lite skönt och avslappnat.

// emilson - det löser sig

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback